سفارش تبلیغ
صبا ویژن



قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی - حقوق






قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی - حقوق



آرشیو وبلاگ
نمونه سوال دروس حقوق
بخش دانلود
قانون مجازات اسلامی
آشنایی با بیمه ، اصطلاحات بیمه ای و برخی از پوشش های آن
سخن بزرگان
طلاق رجعی
خسارت ناشی از متهم بی گناه چگونه محاسبه می شود
هتک حرمت اشخاص
مرجع رسیدگی به اتهام طفل
اعتراض شخص ثالث
قاتل در چه صورتی قصاص نمیشود؟
انواع خیار ها
اجازه پدر یا جد پدری برای ازدواج دختر
حضانت
ماهیت حقوقی چک سفید امضاء
قانون آئین نامه مالی ، محاسباتی و معاملاتی دیوان محاسبات کشور
قانون انتشار اسناد خزانه و اوراق قرضه
رجم ، نه شکنجه است نه مجازات غیرمتناسب
نظریات مشورتی اداره حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه(تعدادی از آن
نقش قرارداد
متن کامل کنوانسیون رفع همة انواع تبعیض علیه زنان
سازمان ملل متحد
حقوق جزای بین المللی
درس خارج اصول حضرت آیت الله سبحانی
اصول قانون اساسی در مورد خانواده
مقادیر دیه کامله
اقسام وجوب
تمکین
خیانت در امانت
عنوان تحقیق: نگاهی گذرا بردعوا ، دادگاه و دادخواست
طلاق و انواع آ ن
راهنمای دروس عمومی
بیمه عمر و سرمایه پس انداز
فرهنگ لغات و مصطلحات
آشنایی با شورای حل اختلاف
نحوه حل اختلاف بین مراجع قضایی و غیر قضایی
نحوه و ضمانت اجرای احکام شوراها ی حل اختلاف
تعزیرات حکومتی، به سازمان رسیدگی به تخلفات اقتصادی تغییر نام داد
آیا صرفا امضای چک برای صادرکننده ایجاد تعهد میکند؟
تمدید 5ساله قانون شوراهای حل اختلاف
اعتبار امر مختوم کیفری در دعوی کیفری
شرایط شرکت در آزمون و اخذ پروانه کارآموزی وکالت(87)
طلاق پدیده نامطلوب اجتماعی که رو به کاهش است(
آزادی و قرار وثیقه
آزمون وکالت 87 کانون مرکز
متون حقوقی(
چرا کشورمان چنین جرم خیز شده است؟ محمد مطهری به نقل از سایت تابن
متن قانون اصلاح تبصره 1 ماده 188 قانون آیین دادرسی کیفری
متن کامل لایحهی جدید قانون دیوان عدالت اداری و ایراد شورای نگهبا
جزوه
رصد ماهواره امید
قانون مدنی
میزان مقادیر انواع دیه و محاسبه حق الوکاله
انتخاب واحد نیمسال دوم 88-87
2
مهریه عندالاستطاعه یا عندالمطالبه
مصوبات مجلس شورا
اسامی دروس ریزشی و مهلت پرداخت شهریه
چک
مجموعه قوانین مجلس شورا
ارشد خصوصی
حقوق امروز
نمونه سوالات کارشناسی نیمسال اول ۸۹-
دانلود جدید ترین نرم افزارهای حقوقی ایران
نمونه سوالات -13911390تمام کنکورها
دانلود سوالات ارشد 91 تمامی رشته ها
مرداد 91
بهمن 87
مهر 91


لینکهای روزانه
آئین دادرسی مدنی 1 [277]
[آرشیو(1)]


لینک دوستان
محرما نه
سیستم انتخاب واحد گلستان
وبلاگ شهید آوینی
مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور ایلام
نمایندگی بیمه توسعه در استان ایلام
دنیای واقعی
...ترنم...
چگونه خدمتگذار خوبی باشیم
اس ام اس عاشقانه
مرکز دانلود سافت سیتی
::::: نـو ر و ز :::::
ای نام توبهترین سر آغاز
پایگاه دانشجویان پیام نور حقوق 87
حمایت مردمی دکتر احمدی نژاد
محمدرضا جاودانی
ایلام تودی
وبلاگ حقوق اخبار مقالات و آزمونها
ساخت شعر برای اعلامیه ترحیم و سنگ مزار
سایت تبیان
ترانه زندگی
بوی سیب BOUYE SIB
یادداشتها و برداشتها
همسفر عشق
جالب و دیدنی...!!!
چرندوپرند
ماهیان آکواریمی
آرامش جاویدان در پرتو آموزه های اسلام
نور
بزرگترین وب برای تبلیغات وبلاگ
به یاد یاد ها
دانلود ، ترفند ، برنامه ، بازِِی ، آهنگ ، کلیپ ، عکس،داستان
عاشق آسمونی
مذهب عشق
ایران من
وبلاگ فارسی
لیست وبلاگ ها
قالب وبلاگ
اخبار ایران
اخبار فاوا
تفریحات اینترنتی
تالارهای گفتگو
خرید اینترنتی
طراحی وب سایت

عضویت در خبرنامه
 
لوگوی وبلاگ
قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی - حقوق


لوگوی دوستان






وبلاگ فارسی

آمار بازدید
بازدید کل :622903
بازدید امروز : 16
 RSS 

   

قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مجلس شورای اسلامی
‌در اجرای اصل 99 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی را به عهده شورای نگهبان گذارده است. مواد‌قانونی زیر بنا بر تصویب مجلس شورای اسلامی و تفویض حق قانون‌گذاری در این مورد به کمیسیون امور داخلی در تاریخ دوم مهر ماه 1359 مطابق14 ذی‌القعده 1400 به اتفاق آراء حاضر تصویب گردید و برای مدت شش ماه به مورد اجرا گذارده می‌شود.
‌ماده 1 - پیش از شروع انتخابات، از سوی شورای نگهبان پنج نفر از افراد مسلمان و مطلع و مورد اعتماد (‌به عنوان هیأت مرکزی نظارت بر‌انتخابات) با اکثریت آراء انتخاب و به وزارت کشور معرفی می‌شوند.
‌تبصره - از پنج نفر عضو هیأت مرکزی نظارت حداقل یک نفر باید عضو شورای نگهبان باشد.
‌ماده 2 - هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات می‌تواند برای انجام مسئولیت محوله محل کار خود را در وزارت کشور قرار دهد و هیأت‌های نظارت‌استان و حوزه‌های انتخابیه نیز می‌توانند محل کار خود را در استانداریها، فرمانداریها یا بخشداریها قرار دهند.
‌ماده 3 - هیأت مرکزی نظارت بر کلیه مراحل انتخابات و جریانهای انتخاباتی و اقدامات وزارت کشور "‌که در امر انتخابات مؤثر است" و هیأت‌های‌اجرایی و انجمنهای نظارت بر انتخابات و تشخیص صلاحیت نامزدهای نمایندگی و آنچه مربوط به صحت انتخابات می‌شود نظارت خواهد کرد.
‌ماده 4 - دستورالعمل اجرایی برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی را وزارت کشور تهیه و با تصویب شورای نگهبان به اجرا می‌گذارد.
‌ماده 5 - در تمام مدتی که انتخابات برگزار می‌شود، هیأت مرکزی نظارت در تمام کشور و هیأت پنج نفری استان تهران موضوع بند 7 در تهران و‌هیأتهای پنج نفری سایر استانها و هیأتهای سه نفری حوزه‌های انتخابیه موضوع مواد 7 و 8 در استانها و حوزه‌های انتخابیه بر کیفیت آن نظارت کامل‌دارند و در هر مورد که سوء جریان یا تخلفی مشاهده کنند، در تهران ستاد انتخابات کشور و در حوزه‌های انتخابیه فرمانداران و بخشداران موظفند بنا به‌نظر هیأتهای مذکور طبق قانون انتخابات در رفع نواقص اقدام کنند. هیأتهای منتخب شورای نگهبان در صورتی که مقام وزارت کشور نظرات آنان را‌ملحوظ ندارند مراتب را به شورای نگهبان گزارش خواهند کرد.
‌ماده 6 - کیفیت نظارت بر انتخابات به شرح زیر انجام می‌شود:
‌الف - از طریق گزارشهای وزارت کشور و بازرسیهای آن.
ب - از طریق اعزام بازرسان مستقل در صورت لزوم برای رسیدگی به شکایات مربوط به انجمن نظارت و هیأت اجرایی و مباشرین وزارت کشور- (‌رسیدگی به شکایات انتخابات با رعایت مواد 43 و 44 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی از وظایف انجمن نظارت و هیأت اجرایی مرکز حوزه‌انتخابیه می‌باشد.)
ج - از طریق رسیدگی نهایی به شکایات و پرونده‌ها و مدارک انتخابات، انجمن نظارت و هیأت اجرایی مرکز حوزه انتخابیه موظفند نظر خود را در‌مورد شکایات جهت کسب نظر قطعی و نهایی به هیأت‌های منتخب شورای نگهبان ارائه دهند.
‌د - از طریق تعیین ناظر در تمام هیأت‌ها و انجمنهای مربوط به انتخابات.
‌تبصره - هیأتهای نظارت شورای نگهبان می‌توانند از کارمندان دولت جهت نظارت بر انتخابات کمک بگیرند.
‌ماده 7 - هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات باید در هر استان هیأتی مرکب از پنج نفر با شرایط مذکور در ماده 1 جهت نظارت بر انتخابات منطقه‌تعیین کند. هیأت‌های اجرایی و ستاد انتخابات استان موظف هستند هیأت مذکور را در جریان کلیه امور انتخابات استان بگذارند و نظرات این هیأت در‌همه موارد مربوط به انتخابات قطعیت دارد، بجز موارد زیر:
1- ابطال کل انتخابات یک حوزه انتخابیه.
2- توقف انتخابات.
3- ابطال انتخابات شعبی که در سرنوشت انتخابات تأثیر تعیین‌کننده دارد.
‌ماده 8 - هیأت نظارت استان باید برای هر حوزه انتخابیه هیأتی مرکب از سه نفر با شرایط مذکور در ماده 1 جهت نظارت بر انتخابات حوزه مربوطه‌تعیین کند.
‌تبصره - در استانهایی که انتخابات تنها در یک حوزه تأخیر افتاد یا فقط در یک حوزه امکان‌پذیر است، تعیین هیأت نظارت استان ضرورت ندارد.
‌ماده 9 - هیأت‌های نظارت سه‌نفری موظفند افرادی را که واجد شرایط مذکور در ماده 1 می‌باشند جهت نظارت بر حوزه‌های فرعی انتخاب کنند.
‌ماده 10 - هیأت مرکزی نظارت ابتدائا بدون این که شکایتی از سوء جریان انتخابات برسد باید با بررسی و دقت در گزارشهایی که وزارت کشور یا‌هیأتهای منتخب شورا از تفصیل جریان انتخابات می‌دهند اعمال نظارت کند.
‌ماده 11 - هیأت مرکزی نظارت حق ابطال انتخابات یا متوقف ساختن آنرا ندارد، فقط باید مدارک حاکی از عدم صحت یا لزوم متوقف ساختن آنرا‌برای شورای نگهبان بفرستد تا شورا در مورد ابطال یا متوقف کردن آن نظر بدهد.
‌ماده 12 - پس از صدور دستور شروع انتخابات از طرف وزارت کشور چنانچه شورای نگهبان در کیفیت انجام مقدمات انتخابات از قبیل تعیین‌هیأت اجرایی و انجمن نظارت و تشخیص صلاحیت کاندیداها و نحوه تبلیغات و مانند آن تخلفاتی را مشاهده کند که توقف انتخابات ضروری به نظر‌برسد، مراتب را جهت اجرای ماده 49 قانون انتخابات به وزارت کشور اعلام می‌دارد.
‌ماده 13 - وزارت کشور موظف است با تأیید شورای نگهبان در اولین فرصت انتخابات مجدد را در حوزه‌هایی که انتخاباتشان متوقف یا باطل شده،‌بر اساس مقررات این قانون برگزار نماید.
‌ماده 14 - نظر شورای نگهبان در مورد ابطال یا توقف انتخابات قطعی و لازم‌الاجرا است و ادامه انتخابات در حوزه‌هایی که از طرف شورای نگهبان‌متوقف گردیده بدون اعلام نظر ثانوی شورای نگهبان وجه قانونی ندارد و جز شورای نگهبان هیچ مقام و مرجع دیگری حل ابطال یا متوقف کردن‌انتخابات را ندارد.
‌ماده 15 - در مواردی که هیأت سه‌نفری نظارت حوزه انتخابیه نتایج انتخابات یک یا چند صندوق شعب اخذ رأی را منطبق با قانون تشخیص ندهد‌موضوع را با ذکر دلیل از طریق فرماندار یا بخشدار مرکز حوزه انتخابیه در انجمن نظارت مرکزی و هیأت اجرایی محل مطرح خواهد کرد و در صورتی که‌انجمن و هیأت اجرایی مذکور نظر هیأت سه نفری را نپذیرفتند مراتب به هیأت پنج نفری استان احاله خواهد گردید و در مواردی که هیأت نظارت‌استان وجود ندارد به هیأت مرکزی احاله خواهد شد. و نظر این هیأت قطعی و لازم‌الاجرا است.
‌ماده 16 - در کلیه مواردی که هر یک از انجمنها و هیأت‌ها موظفند صورتجلسه یا نتیجه اقدامات خود را به وزارت کشور یا فرماندار یا بخشدار‌بدهند باید یک نسخه هم به هیأت نظارت سه نفری بدهند و همچنین در کلیه مواردی که امضا ناظر وزارت کشور در قانون پیش‌بینی شده امضاء ناظر‌هیأت نظارت لازم است و در مواردی که امضای انجمن نظارت یا هیأت‌های اجرایی در قانون انتخابات پیش بینی شده است امضاء هیأت نظارت‌شورای نگهبان نیز لازم است.
‌ماده 17 - اختیارات و وظایف بازرسان هیأت نظارت پنج نفری طبق اختیارات و حدودی است که در قانون انتخابات برای بازرسان وزارت کشور‌تعیین شده است.
‌ماده 18 - اعتبار لازم جهت نظارت شورای نگهبان بر انتخابات حوزه‌های معوقه این دوره از محل هزینه‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی‌مصوبه شورای انقلاب پرداخت خواهد شد.
‌ماده 19 - وزارت کشور موظف است یک ماه قبل از صدور دستور انتخابات در هر یک از حوزه‌های انتخابیه مراتب را به اطلاع و تأیید شورای‌نگهبان برساند.
‌ماده 20 - چون طبق قانون اساسی نظارت بر انتخابات با شورای نگهبان است، هر قانون و آیین‌نامه و هر گونه تصمیم و نظارت که معارض یا‌مخالف با نظارت و تصمیم شورای نگهبان باشد اعتبار قانونی ندارد.
‌قانون فوق مشتمل بر 20 ماده و 3 تبصره به استناد اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی در جلسه سوم مهر ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و نه به تصویب‌کمیسیون داخلی مجلس شورای اسلامی رسیده و برای مدت 6 ماه قابل اجرا است.
‌نایب رئیس مجلس شورای اسلامی - سید محمد موسوی خوئینی‌ها 
 

نویسنده » j.j » ساعت 9:21 صبح روز چهارشنبه 88 تیر 17