() درس خارج اصول حضرت آیت الله سبحانی بسم الله الرحمن الرحیم |
الامر الثانی: حصر المدالیل فی المنطوق و المفهوم. اصولیون قائلند که:
از طرف دیگر مشاهده می کنیم که نقوضی بر این دو امر بار شده است.
حال باید دید انحصار مدالیل بر مفهوم و منطوق که از صفات جمله است با وجود داشتن مدالیل دیگر و اینکه که آنها از اوصاف مفردات هستند چگونه جمع می شود و قبل از بیان این مطلب باید ابتدا این نقوض ثلاثه را معنا کنیم و در ذیل هر بخش عدم نقض بودن آن را بر آن قاعد? کلی توضیح می دهیم.
اما مورد اول که در مورد دلالت سه گانه است معنایش واضح است. وجه عدم نقض بودن: این سه خود داخل تحت مفهوم و منطوق هستند زیرا دلالت مطابقیه و تضمینه داخل منطوق است زیرا متکلم به آن نطق کرده است ولی دلالت التزامیه داخل مفهوم است و ما خود آن را با ملازمه برداشت می کنیم. و ایضا ما در مورد مفهوم و منطوق (همان طور که در اول بحث گفتیم) قبول نداریم که مختص به جمله باشد بلکه مفردات را هم شامل می شود.
اما در مورد دوم که عبارت بود از لازم بیّن از اوصاف مفرد است که گاه بین بالمعنی الاخص و گاه غیر بین بالمعنی الاخص است.
وجه عدم نقض بودن: اما حصر مدالیل در منطوق و مفهوم با این هم سازگار است و این مدالیل خود یا مفهوم هستند و یا منطوق. توضیحه: زید نابینا است منطوق است. ولی این مثال که اجداد دانیه با هم زوج هستند از باب مفهوم است زیرا باید سه تصور را بگذراند و هگذا در لازم غیر بین اعم.
و اما نقض سوم که دلالات سیاقیه است که عبارت اند از:
البته این مثال صحیح نیست زیرا در لغت عرب قریه به افرادی می گویند که در مجتمع کوچک زندگی می کنند مثال بهتر این است: رفع عن امتی تسعة که صحت کلام به این بستگی دارد که اثر را در تقدیر بگیریم زیرا یقینا این اعمال در خارج رفع نشده است بلکه آنچه مرفوع است اثر آنهاست.
و الذی یمیّز الاولین (اقتضاء و ایماء) من الثالث (تنبیه) این است که دو مورد اول مقصود متکلم هست ولی دلالت سوم اینگونه نیست و ما خود، آن مفهوم را برداشت می کنیم. وجه عدم نقض بودن: اینها هم داخل تحت مفهوم هستند. زیرا در هر سه مورد متکلم به آن نطق نکرده است ولی اینها فهمیده شده است. آیة الله بروجردی می فرمود که دو مورد اول داخل تحت دلالت منطوقی است و آخری در تحت دلالت مفهومی ولی به نظر ما صحیح نیست.
بقی هنا کلیمة: گفتیم که در کلم? مفهوم یک معنای لغوی داریم و یک اصطلاح اصولی. مفهوم اصطلاحی آن است که قیدی دارد که اگر قید باشد حکم هست و اگر قید مرتفع شود حکم هم از بین می رود. مفهوم لغوی آن است که فهمیده می شود. و مراد از حصر مدالیل در مفهوم و منطوق مفهوم لغوی است نه مصطلح.
|