()میانترم اصول فقه 1
· 1ـ نگارش کتابهایی همچون الفاظ و مباحثها و اختلاف الحدیث مربوط به کدام دورهش از نگارشهای علم اصول فقه است؟
الف) دوران تکامل علم اصول
ب) دوران تحول و شکوفایی اولیه علم اصول
ج) دوران آغاز نگارشهای اصولی
د) دوران قبل از نگارشهای اصولی
2ـ تعریف دانش «فقه» کدام گزینه است؟
الف) استدلال بر احکام عقلی شرع از ادل? تفصیلی آنها
ب) شناخت احکام شرعی فرعی از ادل? تفصیلی آنها
ج) شناخت احکام شرعی اصلی از ادل? تفصیلی آنها
د) شناخت احکام شرعی فرعی از ادله جزئی آنها
3ـ کدام گزینه در بیان موضوع اصول فقه گفته نشده است؟
الف) ادل? چهارگانه: قرآن، سنت، اجماع، عقل
ب) هر آنچه که در فقه به صورت دلیل مطرح میشود.
ج) هر آنچه که در فقه به صورت مسئل? شرعی بیان میشود.
د) هر آنچه که در فقه حجت است و مورد استفاده فقهی قرار میگیرد.
5ـ تعابیری همچون «اُحِبُ» و «امر به همراه دلیل دال بر جواز ترک عمل»، بر کدامیک از امور ذیل دلالت دارد؟
الف) جواز
ب) کراهت
ج) وجوب
د) استحباب
6ـ وجوب اعمالی همچون روزه، نمازهای یومیه و امر به معروف و نهی از منکر، به ترتیب از چه نوعی است؟
الف) واجب موقت از نوع مضیّق ـ واجب موسّع ـ واجب غیر موقت
ب) واجب غیر موقت از نوع مضیّق ـ واجب موسّع ـ واجب غیر موقت
ج) واجب موقت از نوع موسّع ـ واجب مضیّق ـ واجب غیر موقت
د) واجب غیر موقت ـ واجب موسّع ـ واجب مضیّق
7ـ کدام گزینه از مترادفات حجّت است؟
الف) اماره
ب) دلیل
ج) طریق
د) هر سه مورد
8ـ مقصود از علم اجمالی در باب احکام شرعی چه علمی است؟
الف) مسئولیت داشتن در برابر احکام شرعی و ماندگاری این مسئولیت
ب) قطع داشتن به تکلیف شرعی، گرچه مصداق آن را نمیشناسیم.
ج) فرض کردن خود در برابر احکام شرعی به صورت متحیر و شاکّ
د) هیچ کدام
9ـ مراد از سنت در آی? ?لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَحویلاً? چیست؟
الف) روش پسندید? مستقیم
ب) روش و طریقه
ج) سیره و طریق? خوب یا بد
د) دوام و استمرار
10ـ از جمله ویژگیهاى خاص قرآن، که آن را از سایر منابع فقهى متمایز مىکند، کدام است؟
الف) پراکندگى بیان
ب) بهکارگیرى لحنهاى متفاوت
ج) بیان تفصیلی احکام
د) «الف» و «ب»
11ـ حکم تقریر بر چه مرتبهای دلالت دارد؟
الف) عمل واجب
ب) عمل جایز
ج) عمل مستحب
د) احتیاط
12ـ روایت «إنَّ أُمّتی لاتَجتَمِعُ علی ضَلالَةٍ» پیرامون اثبات کدام دلیل است؟
الف) سنت
ب) عقل
ج) اجماع
د) کتاب
13ـ دیدگاه اخباریان و اصولیان در رابطه با شناخت قواعد اصولی که در فهم احکام شرعی کاربرد دارند چگونه است؟
الف) هیچ نقشی برای آن قایل نیستند ـ بدون آن استنباط فقهی عقیم است.
ب) بدون آن استنباط فقهی عقیم است ـ هیچ نقشی برای آن قائل نیستند.
ج) برای آن نقش کمرنگی قائلاند ـ بدون آن استنباط فقهی از خطا و اشتباه مصون نیست.
د) استنباط فقهی بدون آن کاملاً خطاپذیر است ـ استنباط فقهی بدون آن امکان پذیر است.
14ـ کدام گزینه بیانگر دیدگاه اصولیان و استدلال آنها بر مدعای خویش است؟
الف) مشروعیت اجتهاد و نه وجوب آن ـ بر مبنای عقل، نقل و سیر? متشرعه
ب) مشروعیت اجتهاد بلکه وجوب آن ـ بر مبنای عقل، نقل و سیر? متشرعه
ج) حرمت اجتهاد ـ بر مبنای عقل و نقل
د) مشروعیت اجتهاد، بر مبنای نقل و سیر? متشرعه
15ـ پای? اساسی اعتبار و حجیّت قرآن کریم چیست؟
الف) قطعیت نسبت این کتاب به خداوند
ب) برتری قرآن از آن عصر تا کنون، که غیربشری بودن آن را قطعیت میبخشد.
ج) هماورد طلبیدن قرآن در بلاغت
د) اعجاز قرآن در اسلوب و مضمونها
16ـ اختلاف لحنهای قرآن از چه عاملی سرچشمه میگیرد؟
الف) جهت ارشادی بودن قرآن
ب) جهت تشویقی و تهدیدی قرآن
ج) بیان مرحلهای احکام و تطور آن
د) «الف» و «ج»
http://www.parsiblog.com/Images/Emotions/106.gif
موفق وموید باشید9/2/87